Toukokuussa olemme ainakin puheissamme täyttäneet routakuoppia ja sulatelleet Uittotunnelista talven jälkeen paljastunutta jääpatsasta. Tässä vaiheessa tahdomme kertoa reittiin vaikuttavista seikoista ja suunnitelmista, miten näihin reagoidaan. Painotamme kuitenkin, että tässä vaiheessa on kyse suunnitelmista, lopulliset päätökset reitistä tehdään vasta lähempänä tapahtumaa.

Pitkä Pirkka 217 km kulkee normaalisti välillä Nokia -Hämeenkyrö Maisematietä pitkin. Siellä tietyömaat viivästyvät tänä vuonna ja Maisematietä ei voi ajaa. Suunnitelmana on sen sijaan ajaa Siuron valtatieltä Ilveskalliontietä pitkin Jumesniementielle. Ilveskalliontie on n. 3 km pituinen hiekkaosuus, mutta ainakin tällä hetkellä tie on paremmin ajettavissa kuin moni asfalttipohjainen. Sopii jopa rullaluistelijoille, sitä pitkin ajaneiden mukaan.

Klassikko ja Pitkä Pirkka ajavat tänäkin vuonna Rantatunnelin kautta. Rantatunnelista ylös ajettaessa Santalahden puoleisessa päässä ajetaan ”sakkorinki”. Pyöräilijät ohjataan keskustaan kääntyvälle rampille. Ylikulkusillalla, Santalahden sataman liittymässä tehdyn U-käännöksen jälkeen ajetaan oikeanpuolimmaista kaistaa takaisin alas Paasikiventielle.

Terälahden huoltopisteen jälkeen Terälahdentiellä on käynnissä kaksi erillistä siltatyömaata, joissa työmaan kohdalla vain yksi ajokaista käytössä. Infoamme mahdollisista erityisjärjestelyistä ennen tapahtumaa.

Hiekkatie-Pirkka eli Klassikon rinnalla pienimuotoisesti ajettava Gravel Grinding on testiajettu läpi viime sunnuntaina. Testiajajat kertovat, että reitti on todella hieno ja vaihteleva, mutta melkoisen raskas. Polkua ei ole, metsäautotietä jonkun verran. Pinta oli hyvin vaihteleva, valtaosin erinomainen, mutta mukana myös sepeliä tien leveydeltä ja routavaurioita sitomassa. Matkaa kertyy noin 175 km, josta noin puolet ajasta sorapinnalla.
Kaikki klassikon huoltopisteet ovat käytettävissä.

Hiekkatie-Pirkkaan tulevia muistutamme, että huoltoauto ei seuraa soratieosuuksilla. Reittiä ei ole merkitty. Ajo tapahtuu ryhmissä GPS-jäljen avulla. Ajoaika tulee olemaan yli 8 tuntia ja kokonaisaika liki 10 tuntia.

Sunnuntaisen testiajon jälki on muuten lopullinen, mutta ennen Kurua jätetään keikaus itään tekemättä. Tahtoessasi mukaan Hiekkatie-Pirkkaan, ilmoittaudu verkkokaupassamme Klassikkoon lähtöaikaryhmään 8.00. Hiekkatie-Pirkan lähtijät kerätään starttiviivalle heti aamukahdeksalta ensimmäisenä ryhmänä. Ryhmä lähtee heti hallilta omille teilleen, ei tunnelin kautta. Ajoaikasuunnitelma on n. 20 km/h, mikä on sopiva ryhmän koossapysymisen kannalta. Jos väkeä tulee paljon (yli 30), jaetaan ryhmä kahtia ja mahdollisesti nopeampaan (n 22 km/h) ja hitaampaan (n. 20 km/h).

Pirkan Pyhä 40 km ajettaneen vastapäivään Pyhäjärven ympäri.  Palaamalla Viinikan kautta Iidesjärven rantamaisemissa takaisin Hervannan Valtaväylän laitaan ja sitä mukaa jäähallille tulemme ilmeisesti välttämään tänä vuonna kokonaan raitiovaunutietyömaat. Mukava on kertoa, että Uittotunnelin sulkenut jääpaasi on sekin sulanut.