Medialle

MEDIATIEDOTE 16.2.2016: Kolmas ensilumikaan ei vielä riitä Pirkan Hiihdolle

Kolmas ensilumikaan ei vielä riitä Pirkan Hiihdolle

Pirkan Hiihdon järjestävät ovat joutuneet jo kolmantena vuonna peräkkäin tuskailemaan Etelä-Suomen huonoa lumitilannetta. Toissavuonna tapahtuma jouduttiin ensimmäistä kertaa historiansa aikana peruuttamaan. Viime vuonna 60-vuotisjuhlahiihto pystyttiin vähälläkin lumimäärällä ja massiivisilla lumetustöillä järjestämään.

Viimeviikkoinen reitin varrelle osunut talven kolmas ensilumi yllätti järjestäjän iloisesti. Tämä lumimäärä ei kuitenkaan vielä riitä, mutta ennusteet ovat luvanneet lisää lunta ennen maaliskuun ensimmäisenä viikonloppuna järjestettävää tapahtumaa. – Tiukkaa tekee taas, mutta uskomme loppuun saakka Pirkan Hiihdon toteutuvan. Lämpötila ei kyllä saisi mennä plussan puolelle, kertoo Pirkan Hiihdon puheenjohtaja Tapio Syrjänen.

Lopullinen päätös tämän vuoden Pirkan Hiihdosta tehdään vajaa viikko ennen tapahtumaa maanantaina 29. helmikuuta. – Mikäli lunta ei sada lisää, on todennäköistä, että tapahtuma järjestetään vaihtoehtoisella reitillä joillakin erityisratkaisuilla, sanailee Syrjänen. – Päätös siitä, ettemme lähetä rintanumeroita osanottajille etukäteen, avittaa omalta osaltaan kulukuurissa ja antaa meille mahdollisuuden myös tarjota osanottajille vaihtoehtoisia ratkaisuja. Jos osanottaja ei jostain syystä haluakaan lähteä mahdolliselle vaihtoehto-Pirkalle, voimme ehkä tarjota myös siirto-oikeutta ensi vuoteen. Asiasta kiinnostuneiden kannattaa seurata tapahtuman tiedottamista omilla kotisivuillaan maanantaina 29.2. klo 12 jälkeen.

Uudet Hiihtokuninkaat luottavat Pirkan järjestämiseen

Pirkan Hiihdon mahdollinen peruuttaminen merkitsee monille hiihtäjille vuosia eteenpäin asetettujen tavoitteiden murentumista. Vuosikymmeniä kestäneen historiansa aikana tapahtuma on kerännyt satapäisen joukon niitä, jotka haluavat suorittaa vaativan urakan vuosi toisensa jälkeen yhä uudestaan. – Kauniaisista kotoisin oleva hiihtäjä juuri kyseli väliaikatilannetta ja vakuutti, että lähtöviivalla seistään, kunhan miehen mittaisen matkan saamme aikaiseksi, kertoo Outi Kartano Pirkan Kierroksen toimistolta. – 6-kymppisellä soittajalla hiihtokertoja on nyt koossa 11. Kunniahiihtäjän arvonimen hän saisi tavoitteensa mukaan vuonna 2029, jatkaa Kartano.

Kahdelle hiihdon ystävälle Arvi Leponiemelle ja Kari Kaasalaiselle tuleva hiihto merkitsee toteutuessaan ja Teivon maalin koittaessa 50. suorituksen täyttymistä. Hiihdon peruuntuessa tavoite Hiihtokuninkaan arvonimestä lykkääntyisi vuoden päähän.

– Valoisalla mielellä ollaan. Usko on kova siihen, että hiihto järjestyy. Sellaiset vahvat merkit on olemassa, että talviset kelit tästä paranevat, vakuuttaa Kari Kaasalainen (70) Hämeenkyröstä.

Kaasalaisella on heikosta talvesta huolimatta koossa 700 hiihtokilometriä ja sata on vielä tarkoitus saada lisää ennen tapahtumaa. Hiihtokausi alkoi lokakuussa Jämin putkessa sadan kilometrin verran. Ylläksellä marraskuussa tuli kahden viikon aikana seuraavat 200 kilometriä. Sitten suksi sai kyytiä taas Jämin putkessa ja omalla heinäpellolle tehdyllä kilometrin ladulla.

Kari Kaasalainen on liikkeessä kuitenkin ympäri vuoden: pyöräilyä, sauvakävelyä ja edelleen myös fyysistä hyötyliikuntaa, kuten tukkihakkuuta.

– Ensimmäiseen Pirkan Hiihtooni lähdin armeijan lääkärin terveystodistus mukanani vuonna 1966. 22-vuotiaana lopetin kilpahiihdon ja otin kuntohiihdon tilalle. Pirkan Hiihto on raastava suoritus, joka koettelee välillä vähän hermojakin, kun on vaikeampia hetkiä. Toisaalta koko päivä on aikaa hiihdellä. Pirkan Hiihto on hyvä tavoite. Jos en olisi tätä tehnyt, en olisi tässä kunnossa tänä päivänä, miettii juhlahiihtoonsa valmistautuva Kari Kaasalainen.

61. Pirkan Hiihto järjestetään sunnuntaina 6. maaliskuuta. Ennakkoilmoittautuminen ja sen mukaiset hinnat ovat voimassa maanantaihin 29. helmikuuta keskiyöhön asti. Pirkan Hiihto avaa myös vuoden 2016 uuden Pirkan Kierroksen. Sen muut osatapahtumat ovat Pirkan Pyöräily, Pirkan Soutu ja Pirkan Hölkkä.

Lisätiedot:

Pirkan Hiihto ry, puheenjohtaja Tapio Syrjänen 050 588 5332