PIRKAN HIIHTO - LATURETKIEN KUNINGASMATKA

Yksi legendaarisimmista laturetkistä Suomessa hiihdetään vuosittain maaliskuun ensimmäisenä sunnuntaina Kankaanpään Niinisalosta Tampereen Teivoon. 90 kilometrin täysmatkan lisäksi on mahdollista hiihtää myös Retki-Pirkka 52 km (p/v) Niinisalosta Kyröskoskelle ja Puoli-Pirkka 45 km (p/v) Hämeenkyrön lentokentältä Teivoon. Tapahtuman järjestää Pirkan Hiihto ry.

Lauri "Tahko" Pihkalan ja Erkki Palolammen ideoima Pirkan Hiihto hiihdettiin ensimmäisen kerran vuonna 1955. Tapahtuma on järjestetty vuotta 2014 lukuun ottamatta joka vuosi, vaihtelevista lumitilanteista huolimatta.  Vuonna 2016 kisan järjestäminen oli pitkään vaakalaudalla heikon lumitilanteen takia ja osallistujamäärä jäi näin ollen vain 1823 hiihtäjään. Vuonna 2013 maalin saavutti 3501 hiihtäjää ja vuonna 2015 osallistujia oli 3001. Osanottajamäärät ovat 2000-luvulla olleet kasvussa lumitilanteeltaan heikkoja vuosia lukuun ottamatta.

Lauantaina, viikko Pirkan jälkeen järjestetään omahuoltoperiaatteella, ilman ajanottoa 90 km pituinen Reppu-Pirkka.

Vuonna 2017 hiihdetään sunnuntaina 5.3. ja Reppu-Pirkka lauantaina 11.3.

Tiedote: Reppu-Pirkka päästään hiihtämään

Mediatiedote 5/2017, 9.3.2017

julkaisuvapaa

Reppu-Pirkka päästään hiihtämään

Pirkan Hiihdon reppuhiihdosta saadaan pelastus tämän vuoden tapahtumalle, viime viikonlopun peruuntuneen varsinaisen Pirkan Hiihdon korvaajana. Tämän ilosanoman vahvistaa Pirkan Hiihdon puheenjohtaja Tapio Syrjänen.

-Lunta saatiin viime hetkellä reitille riittävä määrä, jotta Reppu-Pirkka voidaan järjestää omalla paikallaan ensi lauantaina, Syrjänen kertoo.

Täysimittaisella 90 kilometrin reitillä reppuhiihtoa ei voida järjestää, mutta 60 kilometrin lenkki saadaan aikaiseksi reitin alkupuoliskolle välille Niinisalo – Ikaalinen – Jämi.

-Kääntöpaikka on Ikaalisten Vatulan jälkeen Ulvaankodan luona, josta hiihtäjät suksittelevat takaisin maalipaikkana toimivalle Jämille.

Reppu-Pirkka on normaalisti omahuoltoinen, mutta nyt Varpeella on huoltopiste mennen tullen hiihtäjien sinne saapuessa. Sen lisäksi Jämin ja Vatulan kahvilat ovat avoinna.
Sekä perinteisellä että vapaalla tyylillä hiihtävien lähtö tapahtuu Niinisalon varuskunnasta Kankaanpäästä kello aamukuuden ja -kahdeksan välillä. Reppu-Pirkassa ei ole ajanottoa eikä sarjajakoa.

Järjestäjä on varannut hiihtäjille kuljetukset Tampereelta Teivon kautta lähtöpaikalle Niinisaloon. Myös niille osanottajille, jotka ajavat oman autonsa maalipaikalle Jämille, on järjestetty sieltä kuljetus Niinisalon lähtöön. Hiihdon jälkeen on paluukuljetukset maalista Jämiltä Tampereelle.

-Reppu-Pirkan tämän vuoden 60 kilometriä lasketaan Pirkan Hiihdon suoritukseksi. Sitä vastoin Pirkan Kierros koostuu tänä vuonna kolmesta osasuorituksesta eli Pirkan Pyöräilystä, Pirkan Soudusta ja Pirkan Hölkästä, ilman hiihtoa, Syrjänen kertoo.

-Vaikeimman kautta saadaan Pirkan Hiihto Reppu-Pirkan osalta tänä vuonna järjestettyä. Tärkeintä meille järjestäjille on, että voimme tapahtuman innokkaimmille hiihtäjille tarjota.

Ensimmäinen Reppu-Pirkka (vuoteen 2013 Reppuhiihdon nimellä) järjestettiin Pirkan Hiihdon 25-vuotisen taipaleen kunniaksi vuonna 1979. Pirkan Hiihdon isä Tahko Pihkala oli tuolloin paikalla ja lahjoitti kuuluisan selkäreppunsa tapahtuman symboliksi. Ensimmäinen varsinainen Pirkan Hiihto järjestettiin vuonna 1955.

Lisätiedot:
Pirkan Hiihto ry, puheenjohtaja Tapio Syrjänen 050 588 5332