PIRKAN HIIHTO - LATURETKIEN KUNINGASMATKA

Yksi legendaarisimmista laturetkistä Suomessa hiihdetään vuosittain maaliskuun ensimmäisenä sunnuntaina Kankaanpään Niinisalosta Tampereen Teivoon. 90 kilometrin täysmatkan lisäksi on mahdollista hiihtää myös Retki-Pirkka 52 km (p/v) Niinisalosta Kyröskoskelle ja Puoli-Pirkka 45 km (p/v) Hämeenkyrön lentokentältä Teivoon. Tapahtuman järjestää Pirkan Hiihto ry.

Lauri "Tahko" Pihkalan ja Erkki Palolammen ideoima Pirkan Hiihto hiihdettiin ensimmäisen kerran vuonna 1955. Tapahtuma on järjestetty vuotta 2014 lukuun ottamatta joka vuosi, vaihtelevista lumitilanteista huolimatta.  Vuonna 2016 kisan järjestäminen oli pitkään vaakalaudalla heikon lumitilanteen takia ja osallistujamäärä jäi näin ollen vain 1823 hiihtäjään. Vuonna 2013 maalin saavutti 3501 hiihtäjää ja vuonna 2015 osallistujia oli 3001. Osanottajamäärät ovat 2000-luvulla olleet kasvussa lumitilanteeltaan heikkoja vuosia lukuun ottamatta.

Lauantaina, viikko Pirkan jälkeen järjestetään omahuoltoperiaatteella, ilman ajanottoa 90 km pituinen Reppu-Pirkka.

Vuonna 2017 hiihdetään sunnuntaina 5.3. ja Reppu-Pirkka lauantaina 11.3.

Tiedote: Pirkan Hiihdon valmistelut etenevät, vaikka lumi puuttuu

Mediatiedote 14.2.2017
Julkaisuvapaa

Pirkan Hiihdon valmistelut etenevät, vaikka lumi puuttuu

Pirkan Hiihdon järjestelyväki elää vielä toivossa, että 62. Pirkan Hiihto voidaan järjestää maaliskuun ensimmäisenä sunnuntaina. Tilanne ei kuitenkaan näytä hyvältä, sillä lumet ovat reitillä vähissä, eivätkä ennusteet lupaa lumisateita.

Poikkeusjärjestelyistä ja lumetustalkoistakaan ei nykytilanteessa ole apua, kun lunta tarvitaan koko 90 kilometrin reitin pituudelle.

- Viime vuoden tapaan lumisateet ovat jälleen kiertäneet Pirkanmaan – Satakunnan alueen, eivätkä ennusteet lupaa lunta, harmittelee Pirkan Hiihdon puheenjohtaja Tapio Syrjänen.

-Päätös hiihdon järjestämisestä tehdään viimeistään hiihtoa edeltävän viikon alussa eli maanantaina 27. helmikuuta.

Lumitilanne reitillä on tällä hetkellä se, että lähtöpaikan Niinisalon ja puolimatkan Hämeenkyrön lentokentän välillä on muutaman kilometrin pituisia pätkiä luistelijoille, mutta lunta on liian vähän perinteisen uran vetämiseksi. Kyröskosken jälkeen pellot ja metsiköt ovat lähes paljaana.

Mikäli hiihtoa ei pystytä järjestämään, ennakkoon ilmoittautumiset siirtyvät ensi vuodelle tai ilmoittautumismaksu palautetaan pyynnöstä käsittelykuluilla vähennettyinä.

Huono lumitilanne on kiusannut eteläisen Suomen hiihtoväkeä ja hiihtokilpailujen ja laturetkien järjestäjiä jo viimeiset neljä vuotta. Viimeisin hyvä lumitalvi oli 2012-2013. Silloin myös Pirkan Hiihto innosti mukaan 3 500 hiihtäjää mikä oli Pirkan Hiihdon suurin osanottajaluku 26 vuoteen.

Vuoden 2014 maaliskuussa 60-vuotisjuhlahiihto peruuntui ensimmäistä kertaa lumen puutteen vuoksi. Kahtena viimeisimpänä talvenakin tilanne on ollut huono, mutta lunta on ollut kuitenkin juuri riittävästi ja mittavien lumetustalkoiden vuoksi tapahtuma voitiin järjestää.

Hiihtäjien harjoituskilometrit jäivät kuitenkin vähiin. Vuonna 2015 maaliin hiihti 2 550 osanottajaa. Viime vuonna Pirkan Hiihdon osanottajamäärä jäi alle 2 000:n.

Lisätiedot:
Pirkan Hiihto ry, puheenjohtaja Tapio Syrjänen 050 588 5332