Testausmielessä toteutettavalle hiekkatie-Pirkalle on epävirallisten listausten mukaan ilmoittautunut parikymmentä polkijaa. Ryhmään saa liittyä vielä starttialueella; saapumalla paikalle hieman ennen klo 8. Historiallinen tutkimusmatkaajaryhmä starttaa tuntemattomille teille tasan klo 8 ennen Klassikon muita startteja ja se erkanee normaalista reitistä heti lähdössä, ei siis aja Rantatunnelin kautta. Reissuvauhdiksi on vetäjien Timon, Jaskan, Tuijan ja Joukon mukaan sovittu tasainen 20 km/h ja kokonaismatkaa kertyy noin 175km.
Jaetaan vielä aiemmin kirjoitettu uutisointi Hiekka-Pirkasta:
Testiajajat kertovat, että reitti on todella hieno ja vaihteleva, mutta melkoisen raskas. Polkua ei ole, metsäautotietä jonkun verran. Pinta oli hyvin vaihteleva, valtaosin erinomainen, mutta mukana myös sepeliä tien leveydeltä ja routavaurioita sitomassa. Matkasta noin puolet ajetaan sorapinnalla.
Kaikki klassikon huoltopisteet ovat käytettävissä.
Hiekkatie-Pirkkaan tulevia muistutamme, että huoltoauto ei seuraa soratieosuuksilla. Reittiä ei ole merkitty. Ajo tapahtuu ryhmissä GPS-jäljen avulla. Ajoaika tulee olemaan yli 8 tuntia ja kokonaisaika liki 10 tuntia.
Toukokuisen testiajon jälki (artikkelikuvassa)on muuten lopullinen, mutta ennen Kurua jätetään keikaus itään tekemättä.
Testissä myös E-BIKE
Pirkan positiivisen hengen mukaisesti tahdomme suhtautua myönteisesti kaikenlaisiin ideoihin, jos ne vain voidaan toteuttaa. Tästä syystä johtuen olemme antaneet luvan yhden hengen testiryhmälle numerolla 5439. Sakari osallistuu Klassikkomatkaan ”kisan ulkopuolella” sähköavusteisella polkupyörällä ja mittaa näin sekä pyörän että miehen kestävyyttä. Pirkan Pyöräilyn kertoja sähköpyörällä ajaville ei myönnetä Klassikolla tai Pitkällä Pirkalla, sen sijaan lyhyemmällä Pyhän lenkillä emme edes rajoita sähköpyörän käyttöä. Kannustamme ihmisiä liikkumaan, sähköavusteisesti tai ilman! Tapahtuman jälkeen jaamme Sakarin kokemukset julki. Voimme pohtia, olisiko jatkossa syytä lisätä sarjavalikoimaan myös erillinen E-BIKE sarja.